Wirusy w internecie

 Instrukcja dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego

Opracowane przez:
Krystian Sochacki
Patryk Matuszewski

Wstęp

Czy kiedykolwiek ktoś z was miał styczność z oszustwem internetowym? W Internecie możemy natknąć się na wiele zagrożeń będąc nierozważnym co może doprowadzić nie tylko do zniszczenia naszej reputacji ale także do utraty zdrowia. Pobierając szkodliwe treści możemy pobrać również kłopoty. A ściągając na siebie problemy angażujemy w to służby bezpieczeństwa. Taka sytuacja może się zdarzyć również w waszym otoczeniu, w którym osoby pobierające wirusy są ofiarami, osoby tworzące wirusy przestępcami, a wy jesteście policjantami, którzy chcą nieść dobro.



Zadanie

Wasze zadanie będzie polegało na przybraniu roli policjanta. Musicie stworzyć przepisy - w postaci prezentacji lub bloga internetowego, w których zaprezentujecie sposoby ale także porady jak bronić się przed wirusami w Internecie ale również i hakerami. Również opiszecie jakie istnieją rodzaje wirusów oraz w jaki sposób mogą one zainfekować nasz system operacyjny. Dodatkowo należy uwzględnić informacje o przesłankach hakerów (dlaczego dokonują ataku). Wasze przepisy mają być skierowane do osób, które nie posiadają wiedzy na temat wirusów oraz ataków hakerskich po to, aby w przyszłości podczas korzystania z sieci, były w stanie obronić się lub uniknąć potencjalnych ataków.



Proces

Zostaniecie podzieleni na 3 grupy, a w każdej po 7 osób.  



Pierwsza grupa jest grupą hakerską, a do waszych zadań należy:

  • zdobycie informacji jakie wirusy są najczęściej używane do ataków
  • poznanie, która grupa wiekowa jest najbardziej narażona na ataki 
  • nauczenie się w jaki sposób ominąć zabezpieczenia systemowe
  • stworzenie własnego wirusa, opisanie dla kogo jest przeznaczony, jak go użyjecie, a także z jakim wiąże się to ryzykiem (np. może zostać wykryty przez system antywirusowy)
  • przeprowadzenie ataku na inną osobę (oczywiście za jej zgodą) np. za pośrednictwem strony HTML, którą stworzycie



Druga grupa będzie grupą atakowaną, a jej zadaniem będzie:
  • zrelacjonowanie co się dzieje podczas ataku na was
  • przedstawienie co powinniście zrobić w sytuacji podczas której jesteście atakowani przez hakerów
  • opisanie co spowodowało, że kliknęliście dany link lub pobraliście pewien program (który przyczynił się do ataku)
  • przedstawiacie ww. punkty za pomocą prezentacji


Trzecia grupa będzie grupą policjantów, a waszym zadaniem będzie podjęcie środków zapobiegawczych, aby nie doszło do ataku, czyli:
  • dowiedzieć się o tym jakie są rodzaje wirusów
  • w jaki sposób są one instalowane na komputerach
  • dlaczego ludzie są skłonni do klikania w podejrzane linki
  • dowiedzieć się jakich zabezpieczeń użyć, aby ochronić komputer przed potencjalnymi zagrożeniami, wirusami, czyli np. jakiego antywirusa użyć, aby był najskuteczniejszy
  • podjąć wszelkie środki, aby odeprzeć atak hakerski, czyli np. zabezpieczyć system do takiego stopnia, aby obronił się przed atakiem
  • przeprowadzić ankietę, która przedstawi jaka grupa wiekowa jest bardziej narażona na ataki i stworzyć kampanie profilaktyczną, która pokaże tym osobom jak zabezpieczyć się przed wirusami.
Na końcu utwórzcie wspólnie stronę, która będzie posiadała informacje dotyczące:
  • metod ataku (przygotowuje grupa hakerów)
  • metod obrony (przygotowuje grupa policjantów)
  • sposobu przeprowadzonego ataku przez grupę hakerów oraz opis co się działo podczas niego
  • grup najbardziej narażonych na ataki hakerskie przy których możecie dołączyć kampanie profilaktyczną stworzoną przez grupę policjantów
Na wykonanie zadań macie czas do końca semestru 




Źródła

Wszystkie zadania, czyli strony internetowe, prezentacje, potencjalne oprogramowania hakerskie należy przesłać na e-mail szkoły: zspd@up.krakow.pl 

Narzędziami, które wykorzystacie w realizacji waszych zadań mogą być np. Google Blogger do tworzenia stron internetowych, PowerPoint jako program do prezentacji.




Odsyłacze:
https://bitdefender.pl/wirus/ - zawiera informacje dotyczące podstawowych pojęć związanych z wirusami
https://www.webankieta.pl/ - strona do tworzenia ankiet (w ramach przeprowadzenia ankiety o grupach wiekowych najbardziej narażonych na ataki)
https://geekmindset.net/pl/jak-zrobic-wirusa-za-pomoca-notatnika-na-swoim-komputerze - strona przedstawiająca sposób stworzenia własnego wirusa
https://webporady.pl/prosta-strona-internetowa-w-html/ - jak stworzyć stronę internetową potrzebną do zaatakowania drugiej osoby
https://www.mito-pharma.pl/Wirusy-jak-sie-przed-nimi-bronic-blog-pol-1586419870.html - strona z informacjami o sposobach obrony przed wirusami
https://www.blogger.com/about/ - strona do tworzenia blogów, artykułów, przedstawienia zasad funkcjonowania w internecie



Ewaluacja

 

Początkowe 

Rozwinięte  

Zaawansowane 

Wzorcowe 

Procent punktów 

Merytoryczność (dokładne zapoznanie z tematem, opis różnych wirusów i ich działań, rys historyczny), symulacja ataku wirusa/hakera 

Kilka wymienionych rodzajów wirusów z małą ilością szczegółów, krótki rys historyczny, krótka relacja z ataku wirusa/hakera 

Kilka wymienionych rodzajów wirusów opisanych dość powierzchownie, rys historyczny przepisany z artykułu, relacja z ataku wirusa/hakera 

Sporo wymienionychrodzajów wirusów bez szczegółów,rys historyczny na podstawie wielu źródeł, dobrze opisany atak wirusa/hakera 

Wymienione wszystkie najważniejsze typy wirusów wraz z przykładam i opisami działań, rys historyczny opisany własnymi słowami na podstawie kilku artykułów, szczegółowa relacja z ataku wirusa/hakera 

50% 

Jakość pracy (czytelność, przejrzystość, budowa logiczna, estetyka strony) 

Blog (lub prezentacja) bez wyraźnego konkretnego stylu. Tekst na temat, czytelny. Prosty projekt (bloga lub prezentacji) 

Jeden styl dla całego zadania (blog lub prezentacja). Pojawia się podział na sekcje/bloki tematyczne. Prosty projekt (bloga lub prezentacji) 

Wykorzystanie różnych styli dla konkretnych elementów projektu (blogu lub prezentacji). Poprawnie zbudowany podział w zadaniu (sekcje, bloki tematyczne, itd.) Zadanie zrobione w konkretnej, prostej estetyce. 

Zadanie wykonane przejrzyście i czytelnie, style dostosowane do aktualnych potrzeb, skomponowane i podzielone prawidłowo, przyjemne i atrakcyjne w odbiorze. 

20% 

Inwencja i kreatywność w wymyślaniu przepisów 

Podane istniejące przepisy dotyczące hakerów/wirusów. 

Zmodyfikowanie wybranych kilku przepisów 

Opis nowego przepisu mającego na celu pomoc w uniknięciu skutków zainfekowania złośliwym oprogramowaniem 

Krótki poradnik złożony z kilku wymyślonych przepisów/zasad, który pozwoli unikać nieprzyjemności związanych ze złośliwym oprogramowaniem 

30% 





Konkluzja

Wirusy komputerowe są coraz większym problemem w naszym społeczeństwie sieciowym. Coraz szybszy i dynamiczniejszy rozwój Internetu tylko przyspiesza ten proces. Niewiedza użytkowników w zakresie ochrony tylko potęguje problemy związane z zainfekowanymi urządzeniami. Powyższe zadanie miało na celu pokazanie jakie zagrożenie stanowią dla naszych urządzeń wirusy. Zależało nam na tym, abyście poznali rodzaje wirusów jakimi wasze komputery mogą zostać zainfekowane oraz o tym dlaczego hakerzy podejmują takie działania jakie podejmują.




Komentarze