Wirusy w internecie
Instrukcja dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego
Opracowane przez:
Krystian Sochacki
Patryk Matuszewski
Wstęp
Czy kiedykolwiek ktoś z was miał styczność z oszustwem internetowym? W Internecie możemy natknąć się na wiele zagrożeń będąc nierozważnym co może doprowadzić nie tylko do zniszczenia naszej reputacji ale także do utraty zdrowia. Pobierając szkodliwe treści możemy pobrać również kłopoty. A ściągając na siebie problemy angażujemy w to służby bezpieczeństwa. Taka sytuacja może się zdarzyć również w waszym otoczeniu, w którym osoby pobierające wirusy są ofiarami, osoby tworzące wirusy przestępcami, a wy jesteście policjantami, którzy chcą nieść dobro.
Zadanie
Wasze zadanie będzie polegało na przybraniu roli policjanta. Musicie stworzyć przepisy - w postaci prezentacji lub bloga internetowego, w których zaprezentujecie sposoby ale także porady jak bronić się przed wirusami w Internecie ale również i hakerami. Również opiszecie jakie istnieją rodzaje wirusów oraz w jaki sposób mogą one zainfekować nasz system operacyjny. Dodatkowo należy uwzględnić informacje o przesłankach hakerów (dlaczego dokonują ataku). Wasze przepisy mają być skierowane do osób, które nie posiadają wiedzy na temat wirusów oraz ataków hakerskich po to, aby w przyszłości podczas korzystania z sieci, były w stanie obronić się lub uniknąć potencjalnych ataków.
Proces
Zostaniecie podzieleni na 3 grupy, a w każdej po 7 osób.
Pierwsza grupa jest grupą hakerską, a do waszych zadań należy:
- zdobycie informacji jakie wirusy są najczęściej używane do ataków
- poznanie, która grupa wiekowa jest najbardziej narażona na ataki
- nauczenie się w jaki sposób ominąć zabezpieczenia systemowe
- stworzenie własnego wirusa, opisanie dla kogo jest przeznaczony, jak go użyjecie, a także z jakim wiąże się to ryzykiem (np. może zostać wykryty przez system antywirusowy)
- przeprowadzenie ataku na inną osobę (oczywiście za jej zgodą) np. za pośrednictwem strony HTML, którą stworzycie
- zrelacjonowanie co się dzieje podczas ataku na was
- przedstawienie co powinniście zrobić w sytuacji podczas której jesteście atakowani przez hakerów
- opisanie co spowodowało, że kliknęliście dany link lub pobraliście pewien program (który przyczynił się do ataku)
- przedstawiacie ww. punkty za pomocą prezentacji
- dowiedzieć się o tym jakie są rodzaje wirusów
- w jaki sposób są one instalowane na komputerach
- dlaczego ludzie są skłonni do klikania w podejrzane linki
- dowiedzieć się jakich zabezpieczeń użyć, aby ochronić komputer przed potencjalnymi zagrożeniami, wirusami, czyli np. jakiego antywirusa użyć, aby był najskuteczniejszy
- podjąć wszelkie środki, aby odeprzeć atak hakerski, czyli np. zabezpieczyć system do takiego stopnia, aby obronił się przed atakiem
- przeprowadzić ankietę, która przedstawi jaka grupa wiekowa jest bardziej narażona na ataki i stworzyć kampanie profilaktyczną, która pokaże tym osobom jak zabezpieczyć się przed wirusami.
- metod ataku (przygotowuje grupa hakerów)
- metod obrony (przygotowuje grupa policjantów)
- sposobu przeprowadzonego ataku przez grupę hakerów oraz opis co się działo podczas niego
- grup najbardziej narażonych na ataki hakerskie przy których możecie dołączyć kampanie profilaktyczną stworzoną przez grupę policjantów
| Początkowe | Rozwinięte | Zaawansowane | Wzorcowe | Procent punktów |
Merytoryczność (dokładne zapoznanie z tematem, opis różnych wirusów i ich działań, rys historyczny), symulacja ataku wirusa/hakera | Kilka wymienionych rodzajów wirusów z małą ilością szczegółów, krótki rys historyczny, krótka relacja z ataku wirusa/hakera | Kilka wymienionych rodzajów wirusów opisanych dość powierzchownie, rys historyczny przepisany z artykułu, relacja z ataku wirusa/hakera | Sporo wymienionychrodzajów wirusów bez szczegółów,rys historyczny na podstawie wielu źródeł, dobrze opisany atak wirusa/hakera | Wymienione wszystkie najważniejsze typy wirusów wraz z przykładam i opisami działań, rys historyczny opisany własnymi słowami na podstawie kilku artykułów, szczegółowa relacja z ataku wirusa/hakera | 50% |
Jakość pracy (czytelność, przejrzystość, budowa logiczna, estetyka strony) | Blog (lub prezentacja) bez wyraźnego konkretnego stylu. Tekst na temat, czytelny. Prosty projekt (bloga lub prezentacji) | Jeden styl dla całego zadania (blog lub prezentacja). Pojawia się podział na sekcje/bloki tematyczne. Prosty projekt (bloga lub prezentacji) | Wykorzystanie różnych styli dla konkretnych elementów projektu (blogu lub prezentacji). Poprawnie zbudowany podział w zadaniu (sekcje, bloki tematyczne, itd.) Zadanie zrobione w konkretnej, prostej estetyce. | Zadanie wykonane przejrzyście i czytelnie, style dostosowane do aktualnych potrzeb, skomponowane i podzielone prawidłowo, przyjemne i atrakcyjne w odbiorze. | 20% |
Inwencja i kreatywność w wymyślaniu przepisów | Podane istniejące przepisy dotyczące hakerów/wirusów. | Zmodyfikowanie wybranych kilku przepisów | Opis nowego przepisu mającego na celu pomoc w uniknięciu skutków zainfekowania złośliwym oprogramowaniem | Krótki poradnik złożony z kilku wymyślonych przepisów/zasad, który pozwoli unikać nieprzyjemności związanych ze złośliwym oprogramowaniem | 30% |
Komentarze
Prześlij komentarz